banner1


11. maj 2011

Forside
Kalender

Links
Teknik
DM stillingen
Foto
Baner
Tillægsregler
Folkerace cup
Presseinfo
Kørerforeningen
Til salg
Data
Nyhedsmail
Kontakt info
Forum

Søren Mortensen, Super 1600

 

Hård DM kamp for Mortensen Rallycross

  

Da første afdeling af årets DM i rallycross løb af stablen i weekenden på Nysumbanen ved Hobro, var det desværre uden deltagelse af Mortensen Rallycross. 

En alvorlig skade på motoren under en træningsweekend i Sverige ugen op til DM 1 betød desværre at teamet måtte kapitulere og følge årets DM-premiere fra tilskuerrækkerne.

Bilen har over vinteren gennemgået en større renovering.

Alle dele på bilen har været afmonteret for kontrol, udmåling, opdatering eller forbedring.

Bilen har blandt andet fået en grundig tur med strygejernet. Samtlige skærme, paneler, kofangere og flere andre ting er udskiftet og bilen er lakeret både inde og ude i en flot ny farve, så karrosseriet står helt klar til den kommende sæsons udfordringer.

Det er dog nedenunder at bilen har gennemgået de største forandringer.

Fortil er de originale bærearme nu udskiftet til rørbærearme, hvilket har gjort teamet i stand til at justere hjulvinklerne bedre ind end tidligere.

Bagtil er den originale bagbro udskiftet med en hjemmebygget af slagsen, som har gjort det muligt at montere fjederben bagi, som er med til at give en større fjedervandring end det tidligere har været muligt at kunne opnå. Hjulene er nu uafhængigt ophængt, og der er mulighed for at skifte imellem flere set-ups med forskellige hårdheder på fjedre og støddæmpere, samt mulighed for at justere samtlige hjulvinkler også på baghjulene, så det nu er muligt at justere bilen optimalt i forhold til banelayout, underlag og vejret på løbsdagen.

”Bilen styrer absolut helt fantastisk, der er en verden til forskel fra sidste år” udtaler en tilfreds Søren Mortensen efter de første test med den nye undervogn.

”Muligheden for at justere alle hjulvinkler ruster os forhåbentlig bedre i forhold til konkurrenterne i årets DM-kamp, da det var et af de punkter hvor vi haltede alvorligt efter i sidste sæson”.

Bilens motor er ikke sluppet uden om vinterens hovedrenovering, og har været en tur i Tyskland for renovering. Motorblok og stempler er udskiftet sammen med selvfølgelig alle pakninger og lejer.

Desværre valgte den nye motor at give op under en træning weekenden inden DM1, hvor de sidste ting skulle afprøves og justeres på den nye undervogn, og hvor rusten skulle bankes af og formen finpudses efter en lang vinters pause uden motorløb for chaufføren.

Alle fire stempler havde lidt så hård overlast at de ikke stod til at redde, og med kun 5 dage til DM-premieren var der ingen tid at spilde. Allerede søndag eftermiddag var motoren skilt ad for at sikre, at der ikke var yderligere skader gemt andre steder.

Mandag blev der bestilt nye stempler hos tyske Wössner, som forventede at kunne levere i Hamburg torsdag, så delene kunne være i Danmark senest fredag middag.

Hele teamet stod klar til at samle og montere motoren fredag eftermiddag og aften, så vi kunne være klar til lørdag. Men desværre holdt leveringstiden ikke som lovet, hvilket betød ingen nye stempler til teamet, som måtte resignere lørdag formiddag efter sidste opkald til Tyskland.

 ”Vi kunne ikke nå at få de nye dele hjem i tide til at kunne nå at samle motoren, så vi måtte nøjes med at følge løbet fra tilskuerpladserne, så vi kunne danne os et overblik over konkurrenternes styrkeforhold i årets DM-kamp, og det bliver afgjort en hård kamp. Der bliver kørt rigtig stærkt og ikke givet ved dørene, så vi glæder os til at tage kampen op igen til DM2”, udtaler en tydeligt mærket Søren Mortensen ved DM-premieren.

I skrivende stund er motordelene på vej Danmark, så teamet er klar til kamp i anden afdeling af årets mesterskab som køres Store Bededag den 20. maj på Løvelbanen ved Viborg.

  

Michael Schnor /

Mortensen Rallycross