banner1


25. april 2012

Forside
Kalender

Links
Teknik
DM stillingen
Foto
Baner
Tillægsregler
Folkerace cup
Presseinfo
Kørerforeningen
Til salg
Data
Nyhedsmail
Kontakt info
Forum

Peder T Jensen i det Nordeuropæiske mesterskab.

Midtjysk smugtræning på hjemmebane inden nordeuropæisk RC-satsning.

Peder T. Jensen fra Viborg har netop fejret sølvbryllup med banesport på løst underlag. Midtjyden kender derfor hvert eneste bump og til alle alternative ideallinjer rundt på de danske Rally Cross (RC) og Folke Race-motorbaner.

- Jeg startede op i Folke Race tilbage i 1986, fortsætter Peder T. Jensen. - Dette gik pænt fornuftigt, idet jeg har to DM-bronzemedaljer i Folke Race hængende hjemme på præmiehylden. Efterhånden søgte jeg dog nye udfordringer, og så var det naturligt med et skift til Rally Cross omkring 1996.

Peder T. Jensen benytter nu muligheden i 25 års jubilæums-sæsonen til at prøve kræfter med det nordeuropæiske RC-mesterskab for den tunede 3 liters-klasse: NEZ OPEN. North European Zone (NEZ) omfatter nationerne: Norge, Sverige, Finland, Island, Rusland, Estland, Letland, Litauen og Danmark. NEZ-mesterskabet 2012 afvikles hen over 4 løbsweekender fordelt på henholdsvis: Danmark, Norge, Letland og Litauen.

- Den norske NEZ-afdeling afvikles på det tidligere EM-stadion: Momarken lidt uden for Oslo, fortsætter Peder T. Jensen. – Her var jeg oppe for at smugtræne i både 2010 og 2011. Det bliver derfor kun de to baltiske finale-baner i juli, der bliver ny konkurrence-udfordring for mig.

Peder T. Jensen er til daglig montør hos Samson Agro i Viborg, men i fritiden bliver Volvo 240’eren klargjort til motorsport: - Bort set fra firehjulstræk er baghjulsskub uovertruffen til rallycross. Det er virkelig en fed fornemmelse at styre raceren rundt i svingene med en kontrolleret firehjulsdrift. Derfor er det en stor fordel, at jeg altid har skruet i Volvo’er til motorsports-brug. Jeg har naturligvis anskaffet et par reservebiler til at hente stumper fra, Herudover er det forholdsvis nemt at skaffe reservedele hjem fra Sverige, hvor Volvo’erne med baghjulsskub er uhyre populære både i rally og rallycross.

St. Bededagsløbet fredag d. 4. maj på Løvel Banen er sæsonpremiere i DM-serien 2012, og er samtidig en effektiv mulighed for midtjyden til at teste NEZ-materiellet. De efterfølgende 2 weekender står således på NEZ-afdelinger i henholdsvis Nysum og Momarken i Norge.

Peder T. Jensen har ud over 4 DM-guldmedaljer i Rally Cross også flere eksemplarer i sølv og bronze: - Man bliver aldrig træt af at give publikum en god oplevelse, når man samtidig kan være med helt fremme, hvor gassen brænder og konkurrencen er virkelig tæt. Det gælder om at holde hovedet koldt uden at tage unødvendige chancer. Meget kan dog ske, når styrthjelmen først er kommet på hovedet.

Under motorhjelmen i den vilde og voldsomme Volvo deles fire motorcylindre om at præstere 325 hestekræfter til baghjulene. Volvo 240’eren er en meget robust vogn, og er derfor forholdsvis tung.