banner1


01. juni 2016

Forside
Kalender

Links
Teknik
DM stillingen
Foto
Baner
Tillægsregler
Folkerace cup
Presseinfo
Kørerforeningen
Til salg
Data
Nyhedsmail
Kontakt info
Forum

 

LM Logo

Grimt uheld bremsede Linnemann på Lydden Hill

 

En grim kolbøtte og en bil i flammer blev enden på 2. afdeling af EM i Rallycross for Ulrik Linnemann. Det så ellers lovende ud, eftersom nordjyden scorede 3 heatsejre ud af 4 mulige, men en berøring af en dækbarriere i høj fart kostede dyrt for himmerlændingen i semifinalen. Daniel Nielsen imponererede trods små problemer i et kvalifikationsheat.


                                                                                                              Foto: LinnemannRX.com
Ulrik Linnemann var indblandet i et grimt uheld, hvor også portugiseren Mario Barbosa i Citroen Saxo var indblandet.
 

Den sidste weekend i maj blev 2. afdeling af EM i Rallycross afviklet på den legendariske Lydden Hill-bane i det sydøstlige England. Lydden Hill har gennem mange år lagt fast beslag på én af de populære EM og VM runder i Rallycross. Banen har ved siden begyndelse været testbane for McLaren.

Ulrik Linnemann har siden den portugisiske afdeling i april, testet en del sammen med teamkammeraten Daniel Nielsen i håbet om at finde noget mere fart i teamets Peugeot 208’ere, og allerede fra første brøl viste det danske team saft og kraft i kampen om de dyrebare tiendedele.


                                                                                                                                                                                                Foto: LinnemannRX.com
Daniel Nielsen finder hele tiden flere tiendedele i sin nybyggede Peugeot 208 Super 1600.

 Linnemann i sin ”Frida” klarede de 4 kvalifikationsheats som samlet etter efter 3 heatsejre en enkelt 3. plads, mens rookien Daniel Nielsen i ”Freja” kørte fightede sig til på en flot, samlet 17 plads på trods af nogle elektroniske drillerier i det andet heat.

”Jeg begynder at lære bilen bedre at kende jo mere jeg får kørt. Vi har i løbet af vinteren haft store problemer med at få de reservedele til bilen som vi har bestilt, og derfor har der ikke været så meget tid til tests inden sæsonstart. Det hjælper på det for hver gang jeg sidder i bilen, og jeg er stolt min forbedring på 8 placeringer siden Portugal, som var første gang jeg reelt sad i bilen. Jeg kan kun glæde mig til næste afdeling i Sverige om 4 uger.” kommer det fra en tilfreds Daniel Nielsen, som også erkender at han stadig har meget at lære på dette niveau.


                                                                                                                                                                                                 Foto: LinnemannRX.com
 ”Jeg har stadig meget at lære – men så længe at det bliver bedre end sidst, så kan ikke tillade mig at være end tilfeds. Det er once-in-a-life time det her, så jeg knokler videre” siger Daniel Nielsen om sit Super 1600-eventyr med Linnemann Motorsport.
 

For Ulrik Linnemanns vedkommende fik en ellers forrygende weekend, et ryk i nødbremsen da Peugeot 208’eren med nr. 2 i sideruden rullede rundt på taget på semifinalens andensidste omgang. På den forrige omgang var portugiseren Mario Barbosa væltet akkurat samme sted i sin Citroen Saxo, hvilket ikke gjorde Linnemanns fald mindre dramatisk. Heatet blev nemlig flaget af da ”Frida” stod i meterhøje flammer efter sammenstødet med den portugisiske Saxo.

”Jeg var så stærk på Lydden Hill, at jeg selv på nedslidte dæk kørte fra de andre. Derfor er det meget skuffende at ende harmløst på låget. Jeg havde afviklet mit jokerspor i semifinalen, og lå i bag en konkurrent, derfor så jeg ikke den dækstabel som (Mario) Barbosa flyttede ud i sporet på omgangen før hvor han væltede samme sted, og så rullede jeg uden jordisk chance for at redde skindet. På bare få sekunder stod bilen i flammer fra motorrummet, så det var meget ubehageligt. Jeg er okay, men ærgelig over stadig at ligge 2’er efter en weekend hvor jeg følte at det var min tur. From hero to zero som man siger. Vi kommer igen i Sverige – så må konkurrenterne sætte en krog i.” forklarer Ulrik Linnemann efter sit dramatiske uheld.


                                                                                                                                                                                                 Foto: LinnemannRX.com
Ulrik Linnemann er stadig placeret som samlet 2’er efter den engelske EM afdeling, med kun 8 point op til førstepladsen. Næste afdeling køres i Sverige på Höljesbanen, en times kørsel nord for Torsby, den 1. – 3. juli.

 

Den samlede top 10 stilling i EM Rallycross 2016 for Super 1600 ser således ud efter to runder:

     Krisztián Szabó, Ungarn               Skoda Fabia         51 p

2.       ULRIK LINNEMANN                         Peugeot 208        43 p

3.       Janno Ligur, Estland                    Skoda Fabia         37 p

4.       Timur Shigabutdinov, Rusland        Renault Twingo     35 p

5.       Mário Barbosa, Portugal                Citroen Saxo        34 p

6.       Ernestas Staponkus, Lithauen        VW Polo              30 p

7.       Artis Baumanis, Letland                 Renault Twingo    25 p

8.       Magnus Bergsjøbrenden, Norge       Renault Twingo    18 p

9.       Josef Susta, Tjekkiet                    Skoda Fabia        16 p

10.      Christian Petrakovits, Østrig          Skoda Fabia        16 p

 

Der resterer stadig 4 EM afdelinger i hhv. Sverige, Frankrig, Spanien og Tyskland.  

Husk endvidere at du kan følge både Ulrik Linnemann og Daniel Nielsens kamp om Europamesterskabet på Facebook - @Linnemann Motorsport