banner1


24. juli 2013

Forside
Kalender

Links
Teknik
DM stillingen
Foto
Baner
Tillægsregler
Folkerace cup
Presseinfo
Kørerforeningen
Til salg
Data
Nyhedsmail
Kontakt info
Forum

Jan Petersen, Super 1600 , VMKA

                        JP Racing scorede fornuftig EM-debut.
Deltagelse i motorsport på topplan er en stor ønskedrøm for alle banekørere, der kører race på både fast
og/eller løst underlag. Inden for Rally Cross (RC) er konge-udfordringen deltagelse i Europamesterskabet (EM), som afvikles over 9 afdelinger.

 Som selvstændig mekaniker er det meget svært at pille 9 forlængede weekender ud af årsprogrammet, forklarer Jan Petersen fra Viborg Motor Klub (VMK). - Derfor har jeg ved siden af DM-serien 2013 satset på deltagelse i udvalgte EM-arrangementer. Min EM-debut foregik således på Europas skrappeste RC-stadion: Höljes i Sverige i min Citroën C2 Super 1600.

JP Racing stiller til start i den heftige SUPER 1600 klasse, som i EM-sammenhæng rangerer lige under 4WD’erne. Blandt de tunede 1,6 liters-racere var der hård fight i Höljes om matchpointene mellem de 22 RC-teams fra 8 forskellige nationer.
 Höljes er et stort mekka og samtidig frontrunner for Rally Cross i Europa, fortsætter Jan Petersen. – Ingredienserne er et uhøjtideligt motorløb, som tiltrækker imponerende 29.000 tilskuere til en fjelddal i det vestlige Midtsverige. Samtidig er rundbanen yderst krævende med ”blinde” sving, hvor kørerne tvinges til at give fuld gas (på forventet efterbevilling om nulproblemer på den anden side af bakketoppen). Sidst og ikke mindst er hver baneomgang krydret med spektakulære jumps samt curbs i den hurtigste ideallinje.

Curbs anvendes for at hindre kørerne i at stikke genvej gennem svingene og evt. smide jord/grus ind på asfalten (ustabilt vejgreb). Jan Petersen forklarer: - Det svarer lidt til at køre for hurtigt over et vejbump, såfremt man kommer lidt uheldigt/skævt ind på en curb. I det fjerde og sidste kvalifikationsheat på Höljes blev sporingen på forhjulene ødelagt, hvilket sammen med en holdende konkurrent i idealsporet kostede afgørende sekunder.
Til 2013 er finalestrukturen i EM blevet ændret til 2 semifinaler og en efterfølgende finale (alle med 6 biler), hvilket afløser 6 bils-konceptet: C-, B- og A-finale. Jan Petersen havde sat ambitionerne efter en semifinaleplads, men nåede ikke inden for ”cuttet”.
 Der bliver kørt virkelig stærkt og yderst kontant i EM-serien, konstaterer Jan Petersen. - Man skal ikke vrikke meget med ørerne, før man får et ”kærligt” puf af konkurrenterne, som ofte gerne vil score den forankørendes stump asfalt til at komme kvikkest frem til målstregen. I JP Racing fik vi imidlertid suget mange småtricks til os, hvilket giver en god start for efterårssæsonen.

Næste opgave i DM-serien bliver den traditionsrige Motorsportsfestival på Ørnedalsbanen lidt uden for Sæby. Her stævner ca. 300 off road-teams til Vendsyssel til et tredages-overflod af race på løst underlag. 
 Det næste store EM-højdepunkt bliver årets EM-finale på den klassiske motorbane: Estering lidt uden for Hamborg sidst i september, afslutter Jan Petersen. - Jeg var dernede for at smugtræne ved en afdeling af det tyske mesterskab i juni. Her var jeg tæt på en podieplacering, men knækkede desværre en trækaksel i A-finalen. Jeg glæder mig dog til EM-slutbraget i Estering.