banner1


18. februar 2015

Forside
Kalender

Links
Teknik
DM stillingen
Foto
Baner
Tillægsregler
Folkerace cup
Presseinfo
Kørerforeningen
Til salg
Data
Nyhedsmail
Kontakt info
 

 

DASU's Banesportsudvalg meddeler:

18.februar 2015

Begrundelse for vægttillæg i super 1600, for biler med variabel ventilstyring.

 Der har siden udsendelsen af de nye reglementer, været en stor debat om vægttillægget for variabel ventilstyring.
Der var kommet forslag til BU fra 2 klubber: SA og MNJ vedr. forbud mod variabelventilstyring i super 1600.

Banesportsudvalget har forsøgt at finde den bedste løsning på dette problem.

Super 1600 er et DIF-mesterskab, og dette kan den kun være i form af at være en international klasse. I FIA´s reglement for super 1600 er det ikke tilladt at anvende variabelventilstyring. Da Danmark desværre er så lille et land, med begrænset deltager antal, er vi derfor  nødt til at køre national og super 1600 som en klasse.

Da vi ikke ønsker at udelukke nogen biler for deltagelse, skulle der findes en løsning, så alle biler fortsat kan deltage og som gerne skulle gøre konkurrencen mere lige og derved publikums venlig at se på.

Vi har skønnet at et tillæg på 100kg vil udligne den fordel, de biler som benytter sig af variabelstyring har. Dette skøn er baseret på de vægt ændringer som bl.a. blev foretaget for gr. N til sæsonen 2014. Vi har samtidig kigget på asfalt klassen 1600 challenge og deres vægttillæg for succes ballast.

Da dette har været et skøn, kan det godt være at vi er nødt til revurdere vægten i løbet af sæsonen.

Vi har samtidig åbnet for muligheden for at deltage i klassen super 2000, med 1600ccm motorer med variabelventilstyring uden vægttillæg, så man ikke er tvunget til at køre super 1600 med vægttillæg.

Samtidig kan det oplyses at der til NEZ løbet på Nysum vil bliver kørt efter NEZ vægtgrænser.

Håber dette giver jer en forklaring på, hvad der har ligget til grund for vores beslutning.

BANESPORTSUDVALGET

Link til reglementet for Rallycross National 279 F  (se side 18)